23 Haziran 2011

Göz Hizası





Çocuk yogası eğitmenlik derslerinde beni en çok etkileyen öğreti, bir çocukla göz teması kurmak için karşısında eğilmeniz gerektiğiydi. O zamana kadar çocuklarla iyi ilişkiler kurabildiğimi sanırken, bu eğitim ile aslında onları yalapşalap sevdiğimi anlamam da uzun sürmedi. İlk çocuk yogası dersimde, sınıfa girdiğim zaman kendi kendime şunu dediğimi hatırlıyorum “ ne kadar da küçükler”.... Küçük oldukları için tatlıydı eller, ayaklar, etekler,çoraplar... Fakat gözleri hiç küçük değildi. Kocaman, net bakan o gözlerle ilk doğru teması kurduğumda, hepsinin bakışları tek tek içime işledi. O günden sonra bir çocuğu yanaklarından öpmenin, etlerini mıncırmanın, ona çocuk ağzıyla birşey söylemenin sadece insanın kendi büyüklük egosundan başka birşey olmadığını anladım. 2 yıl boyunca çocuklarla yaptığım derslerde dizlerim çürüdü. Ancak bu şekilde onlardan birşeyler öğrenebildim.

Şimdi yeni full time işim, hikaye fotoğrafı çekmek... Bazen yine dizlerimin üzerinde, gördüğüm manzarada göz hizasını yakalamaya çalışırken aynı duyguyu içimde hissediyorum. Hikayede gördüğümü karenin içine sığdırmak olsa amacım, bulunduğum yükseklikten herşey tepeden de olsa görülebilir. Fakat fotoğraf anı yakalayıp, içine girmekse, karşınızdaki gözlerle aynı göz hizasında olmanız gerekiyor. Ancak bu şekilde fotoğraf doğru ve yaşayan bir an’a dönüşebiliyor. Okuldaki fotoğrafçılık hocamızın öğrettiği bambaşka birşey de burada yine ortaya çıkıyor, göze netle... Gözlere bak vizörden... Göz en gerçek, o anın ve yaşanmış duyguların şahiti çünkü... Ne kadar net bakabiliyorsa, o kadar gerçek akabiliyor an’ın şahitliği... Bir fotograf karesine bakarken de, ilk önce gözlerden bakmaya başlıyor insan... Biraz yüksekten çekilen bir fotoğraf karesi, kadrajı doğrulamazken aynı zamanda çekenin –çekilene karşı bir büyüklük hissini de ortaya çıkarabiliyor... O yüzden mütevazi kareler, istemsiz güzel kareler olarak çıkıyor ortaya....Göz hizasından- gözhizasına aktarılanlar....

Yıllar önce, ergenliğe yeni giren çocukların yaptığı resimleri inceleyen pedagojik bir kitap okumuştum. Kitapta aile içinde özellikle babaları tarafından korkutulan çocukların babalarını kendi göz hizalarından daha yüksekte çizdiği ortaya çıkmış. Yani hem korku var, hem de bu korku karşısında küçülme... Aynı şekilde sınıfta sevmedikleri – hor gördükleri sınıf arkadaşlarını çizen bir çocukların– resmindeki insan figürünü kendi göz hizasından aşağıda-tepeden veya küçük çizdiği de araştırmaların içinde... Bazen aklınıza gelen birini hangi göz hizasında hatırladığınızı düşünün, bu bile onu algılama biçiminizi söyler size...

Göz hizamızda hayata bakışımız var bir de... Hangi sorun bizi aşıyorsa, yükseklere kayıyor gözlerimiz... Hangi sorun canımızı acıtıyorsa, yerlere düşüyor bakışlar... Herşey yolundaysa dümdüz geniş bir kadrajdan bakabiliyoruz hayata, ufuk çizgisi hep orada...

Bugün gözlerinizi düşürmeyin... Aklınıza her gelen şey de,dümdüz bakmaya zorlayın kendinizi, hayatınıza, zor dediklerinize, kızdıklarınıza.... Boyunuzu, yüksekliğinizi kullanmadan eğilin bazen de görebilmek- göz göze gelebilmek için bir kediyle, bir köpekle, çimlerin arasında gülümseyen minik bir çiçekle... Sevdiklerinize bakın, dondurun o kareleri .... ve göz göze bakışın kendinizle, aynadan, camdan yansıyandan ve gülümseyin sevgiyle...
.
.
.
yazarken bu şarkıyı dinliyordum . Çingeneleri seviyorum TIK

16 yorum:

Pinhan dedi ki...

bu çokk güzel bir yazı olmuş, ellerine sağlık:) üniversite yıllarımnda bir dönem tamamen yere bakarak yaşıyordum, o geldi aklıma... hep hatırlatacağım kendime, dümdüz bakmaya çalışacağım teşekkürler:)

berrin dedi ki...

belki birgün hikaye de yazarsın
burcu cum
keyifle okudum
ve
keyifle dinledim

Fuliyama dedi ki...

ne güzel bir yazı...teşekkürler....

beenmaya dedi ki...

ne çok şey öğrendin ve öğreniyorsun hala ve öğreneceksin de daha...

ve düşündüm de ne çok şey öğrendim senden, öğreniyorum da hala ve öğreneceğim de daha...

ne mutlu bana!

guguk kuşu dedi ki...

Çok güzel bir hikaye okur gibi okudum.

Brajeshwari dedi ki...

Ben Teşekkür ederim hepinize ayrı ayrı...

Fortunata dedi ki...

ne kadar önemli bir şey anlattın... sağol :)

Özgür Turan dedi ki...

bir çocukla yere oturup göz göze bakmak çok şey anlatır insana. sen de çok güzel anlatmışsın. özlemişim seni okumayı. öperim.

kelebeklerözgürdür dedi ki...

çok çok çok güzeldi..."aklınıza her gelen şeye de dümdüz bakmaya zorlayın kendinizi"...yine her zamanki gibi, zamanlaması müthiş bu cümlenin hayatıma dokunuşunun...tam da beni zorlayan, karnıma düğümler atan şeylere bu kez, ilk kez, bir kez olsun, dümdüz bakabilmeyi dilerken...."ol" emri gibi...çok güzel geldi...

yüreğine sağlık...yazdıklarının nerelere nasıl dokunabildiğini dümdüz görebilseydin, sana verilen gücün / lutfun büyüklüğüne şaşardın eminim....

sevgiler....

tutsak dedi ki...

Gerçekten herkesle göz hisasında olabilmeyi başarmak, çaba göstermek gerek ancak bir istisnayı uyarmak adına belirtmek isterim :) asla saldırgan bir köpeğin gözlerinin içine bakmayın hatta kesinlikle ilgisiz kalın. :)

Evren dedi ki...

sabahın bir vakti işte... uyum sağlamaya çalışıyorum geldiğim ülke ile ardımda bıraktığım ülkenin saat farkına. olmuyor. ha deyince uyum sağlanmıyor. gün ağarırken aklıma düşüyorsun. göz göze geliyorum kendimle. müzik ise içimde bir yerde...
ne güzel ki bir sabahın uyanışına daha eşlik ediyorum şimdi. gökyüzü sevdiğim bir turuncu rengi.

EmRe SeLeS dedi ki...

Burcu'cuğum nefis bir yazı olmuş. Göz hizası konusu çok mühimmiş meğer. Gittikçe çevreyle ve birbirimizle temasımızın azaldığı bir zamandayız. En kısa zamanda gözgöze gelmek dileğiyle :D Sevgiler!

novella / विश्व dedi ki...

ben öptüm gözlerinden, sevdim göz bebeklerini... dinledim bana dediklerini. yüreğini sarıp sarmaladım.

Berceste dedi ki...

Ne kadar guzel ve duru anlatmissin! Ne guzel seyler ogrendim... Ayni seyleri ben cicek fotograflari cekerken hissediyorum. Yere yanina, dibine egilerek, onun gozleri yok ama tenini ellemeden vizorden hissederek. Ellemeden diyorum, cunku ellemeye kiyamam! Cocuklarin o ruh guzelliklerine kiyamadigim gibi...

Bir Yerlerden dedi ki...

Gerçekten çok gzüel bir yazı olmuş, keyifle okudum. ellerinize sağlık

Deniz dedi ki...

merhaba, yazınızı beğendim. Güzel bir yazı olmuş, ellerinize sağlık. ben de sizi kendi bloğuma beklerim.. Sevgiler.. :)

www.LensMarket.Com